Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров'ю потерпілого.
№ з/п |
Назва заходу |
Цільова аудиторія |
Термін проведення |
Відповідальні |
1. |
Формування стійкого переконання в учасників освітнього процесу щодо недопущення булінгу цькування) в ДНЗ. |
діти педагоги |
постійно |
комісія з розгляду випадків булінгу
|
2. |
Оприлюднення на веб-сайті та дошках оголошень: - правил поведінки в ДНЗ; -плану заходів, спрямова -них на запобігання булінгу; - процедури подання про випадки булінгу (цькуван ня ); - порядку реагування на доведені випадки булінгу ( цькування). |
педагоги батьки |
постійно |
відповідальні за ведення веб-сайту музичний керівник А.А. Шашко вихователь-методист І.В. Григоренко |
3. |
Виявлення соціометричного статусу дитини в групі |
діти |
жовтень |
практичний психолог В.В. Моргунова |
4. |
Проведення занять, бесід на морально- етичні теми |
діти |
постійно |
педагоги всіх вікових груп |
5. |
Організація та проведення виставок дитячих робіт на морально-етичні теми. |
діти батьки |
1 раз в рік |
педагоги |
6. |
Перегляд мультфільмів: Скажи булінгу: «Ні!» |
діти |
1 раз на рік |
вихователь-методист І.В. Григоренко практичний психолог В.В. Моргунова |
1. Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків вихованці закладу упродовж року (Педагогічні працівники)
2. Створення психологічно безпечного освітнього простору формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході занять, режимних моментів
вихованці закладу упродовж року (Педагогічні працівники)
3. Перегляд відеоматеріалів відповідної спрямованості
вихованці закладу упродовж року (Педагогічні працівники)
4. Участь у Всеукраїнському тижні права «Стоп булінгу» (вихованці закладу, батьки)
(листопад, Педагогічні працівники)
5. Проведення Тижня дитячих мрій та добрих справ (вихованці закладу, батьки)
(травень, Педагогічні працівники)
1. Консультації «Протидія цькуванню в дитячому колективі»;
«Булінг - від «А» до «Я»; «Стоп насильству в сім'ї»
батьки (1 раз на квартал) вихователі груп
2. Тренінг «Безпечний Інтернет» батьки (грудень), завідувач, практичний психолог
3. Розміщення відповідної інформації на сайті ЗДО батьки (упродовж року)
вихователь-методист
1. Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
2. Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов'язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти.
4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов'язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
5. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
6. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з'ясовує обставини булінгу.
7. Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв'язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
9. Здобувач освіти може звернутись до соціальної служби з питань сім'ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з'ясувати всі обставини булінгу.
Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу.
(відповідно до листа МОНУ від 29.01.2019 №1/11-881 "Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчіх актів України щодо протидії булінгу (цькування) від 18.12.2018 №2657-VIII")
1. В разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, створеної у закладі освіти з розгляду випадків булінгу, повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
2. Виконується рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
4. Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування) та накладаються адміністративні стягнення:
булер |
адміністративне стягнення |
|
штраф |
громадські роботи |
|
будь-який учасник освітнього процесу |
50–100 нмдг |
20–40 год |
повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення |
||
100–200 нмдг |
40–60 год |
|
група осіб |
100–200 нмдг |
40–60 год |
малолітні або неповнолітні особи віком 14–16 років |
50–100 нмдг |
20–40 год |
повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення |
||
100–200 нмдг |
40–60 год |
нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян (= 17 грн)
Зауважте!
Відповідальність нестиме також керівник закладу освіти, який не повідомить поліцію про випадки булінгу:
• штраф 50–100 нмдг
• або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 12% заробітку.
право |
обов’язок |
примітка |
здобувачі освіти (вихованці) |
||
· захист під час освітнього процесу від булінгу (цькування) · отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування) |
· повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб |
ст. 53 |
педагогічні працівники |
||
· захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю |
· повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування) |
ст. 54 |
батьки |
||
· подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу · вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу |
· сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування) · виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти |
ст. 55 |
Закон України «Про дошкільну освіту»
(зі змінами та доповненнями)
Стаття 27. Учасники освітнього процесу
Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є:
діти дошкільного віку, вихованці, учні;
педагогічні працівники: директори, заступники директора з навчально-виховної (виховної) роботи, вихователі-методисти, вихователі, старші вихователі, асистенти вихователів, вчителі (усіх спеціальностей), вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з праці, інструктори з фізкультури, інструктори слухового кабінету, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти;
{Абзац третій статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
помічники вихователів та няні;
{Абзац четвертий статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
медичні працівники;
батьки або особи, які їх замінюють;
батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу;
асистенти дітей з особливими освітніми потребами;
{Статтю 27 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
{Абзац дев'ятий статті 27 в редакції Закону№ 2145-VIII від 05.09.2017}
Стаття 28. Права дитини у сфері дошкільної освіти
1. Права дитини у сфері дошкільної освіти визначені Конституцією України,Законом України "Про освіту", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
2. Дитина має гарантоване державою право на:
безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти;
безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання, розвитку, виховання і навчання;
захист від будь-якої інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди її здоров'ю, моральному та духовному розвитку;
безоплатне медичне обслуговування у закладах дошкільної освіти;
{Абзац п'ятий частини другої статті 28 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
захист від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять здоров'ю дитини, а також від фізичного та психологічного насильства, приниження її гідності;
здоровий спосіб життя;
діти з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до закладів дошкільної освіти.
{Частину другу статті 28 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом№ 2541-VIII від 06.09.2018}
Вкладення
· Булінг у дитячому садку — міф чи реальність.docx
· Гаряча телефонна лінія щодо протидії булінгу.pdf
· Приклад заяви про вчинення булінгу.pdf
· Формування безпечного освітнього простору, запобігання булінгу та мобінгу у навчальному закладі.docx
· Що таке ,булінг та чому про нього треба знати всім батькам.docx